Γράφει η Άρτεμις Κορίμπα

Δημοσιεύτηκαν τα αποτελέσματα του διαγωνισμού PISA, που διενεργήθηκε το 2022, στα πλαίσια του διεθνούς προγράμματος αξιολόγησης μαθητών ηλικίας 15 ετών, όσον αφορά τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους, αλλά και την αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών συστημάτων. Τον διαγωνισμό από το 2000 διοργανώνει ο ΟΟΣΑ (Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας & Ανάπτυξης) και παραδίδει τα αποτελέσματα των διαφόρων  στατιστικών-ερευνών, που αναλαμβάνει, στις κυβερνήσεις των κρατών-μελών του. Ουσιαστικά, o ΟΟΣΑ παρακολουθεί τάσεις και αναλύσεις, οι οποίες ενεργούν ως κίνητρο, το οποίο περιστασιακά μπορεί να οδηγήσει τις αποφάσεις των κυβερνήσεων σε δεσμευτικές συνθήκες. Ο διαγωνισμός διενεργείται κάθε 3 χρόνια από το 2000.

Τα αποτελέσματα για την Ελλάς απογοητευτικά!

Η φθίνουσα πορεία της Ελλάδος φάνηκε απο τα αποτελέσματα των διαγωνισμών χρόνια τώρα. Παρόλο που τα χρόνια, τους έδωσαν την ευκαιρία να φροντίσουν για τα κενά και να “σκύψουν” πάνω στους μαθητές, αναλώθηκαν σε ατέρμονες συζητήσεις και φρούδες αναλύσεις, που ίσως αφορούσαν την ύλη, ίσως τις μεθόδους διδασκαλίας, ίσως την ποιότητα των καθηγητών, ίσως την συμπεριφορά των γονέων….

Στην κατρακύλα, ένας από τους πρωτεργάτες ήταν ο Γιάννης Πανάρετος, που διετέλεσε υφυπουργός παιδείας από το 2009 μέχρι το 2011. Ταυτόχρονα είχε οριστεί πολιτικός υπεύθυνος της ανοιχτής διακυβέρνησης και διαβούλευσης. Σπούδασε σε διάσημα πανεπιστήμια κι όπως δηλώνει ο ίδιος, σε πρόσφατη συνέντευξή του, ήταν από τους εμπνευστές του προγράμματος PISA, στην αρχή της δεκαετίας του 90, καθότι εκπροσωπούσε τη χώρα στην εκπαιδευτική επιτροπή του ΟΟΣΑ.

Ο ίδιος άνθρωπος σήμερα “μπήκε στον κόπο” να μας δηλώσει, ότι εκείνος επιχείρησε μεταρρυθμίσεις, αλλά ότι ποτέ δεν έγινε εμπεριστατωμένη μελέτη εντοπισμού των βασικών προβλημάτων. Εκείνος θεωρεί, ότι μεγάλο πρόβλημα είναι κατεξοχήν οι Πανελλήνιες,- οι οποίες ισχύουν τα τελευταία σχεδόν 40 χρόνια στη χώρα μας και ότι ο θεσμός της εισαγωγής στις πανεπιστημιακές σχολές φταίει για όλα τα δεινά του εκπαιδευτικού συστήματος, λόγω του όγκου και της ποιότητας της διδακτέας ύλης.

Προφανώς ούτε στην θεωρία του “έσκυψαν” οι κυβερνήσεις…..   

Τώρα, τι είδους μεταρρυθμίσεις θα μπορούσαν να έχουν γίνει από τις κατά καιρούς κυβερνήσεις, αφού ούτε τις στατιστικές, ούτε τις προτάσεις ούτε τις θεωρίες ενστερνίζονται,  είναι μέγα ερώτημα.

Άλλωστε, το βλέπουμε διαχρονικά, ότι όλοι όσοι θα μπορούσαν να κινήσουν τα νήματα και να λάβουν θέση για τη μόρφωση των ελληνόπουλων, σιωπούν. 

Το μόνο που έκαναν ήταν να αλλάζουν τα βιβλία, που το ένα ήταν πιο κακογραμμένο και ελλιπές από το προηγούμενο και φυσικά να ψηφίζουν στη βουλή κάθε χρόνο, όταν κατατίθεται ο προϋπολογισμός, αυτό το προσβλητικά γελοίο μικρό ποσοστό, που προορίζεται για την  παιδεία και που σπάνια ξεπέρασε το 3% του ΑΕΠ δεκαετίες τώρα.

Αν συμπεριλάβουμε στο ζύγι, τα σχολικά κτίρια που είναι σε άθλια κατάσταση, σχεδόν προπολεμική. Τους ελλιπείς καθηγητές.

Τις ατελείωτες επετηρίδες. Τον ατελείωτο όγκο χωρίς στόχο κατάρτισης της διδακτέας ύλης.

Την παραπαιδεία στα φόρτε της, που έχει καταντήσει ένα πηγάδι δίχως πάτο και ρουφάει το εισόδημα των γονιών…..η ζυγαριά αναποδογύρισε . 

Τελικά, τα παιδιά απλώς “παπαγαλίζουν” και ακολουθούν μια φόρμα, που τους έχει επιβληθεί από ένα καθεστωτικό σύστημα, που τους καταστρέφει την κριτική ικανότητα, τη δημιουργικότητα και  εντάσσει όλους τους μαθητές σε ένα πλαίσιο στείρας αναπαραγωγής, χειραγωγώντας  τις σκέψεις τους και τις πράξεις τους, σύμφωνα με το σχεδιασμό, που έχουν κάνει για να εξυπηρετούνται αλλότρια συμφέροντα .

Καθεστωτικό σύστημα και όχι Πολιτεία.

Γιατί, αν ήταν πολιτεία θα είχε φροντίσει για ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα παιδείας, μάθησης εξάσκησης, προετοιμασίας και εκγύμνασης, σωματικής και πνευματικής.

Θα είχε φροντίσει το μεγάλωμα και την ανάπτυξη του πνεύματος των νέων πολιτών και πρώτιστο μέλημά της θα ήταν η δόμηση και η ανέλιξη του σώματος, της ψυχής και του πνεύματος, ούτως ώστε μεγαλώνοντας να έχουν όλα τα εχέγγυα, να αναλάβουν την πολιτεία, εφόσον θα μπορούσαν να κρίνουν και να επιλέξουν το σωστό, για τους ίδιους και για την πολιτεία.

Όλα αυτά βέβαια, μπορεί να τα σκεφτεί ένας οποιοσδήποτε άνθρωπος… Δεν χρειάζονται βαρύγδουπα πανεπιστήμια για να σκεφτείς! 

Έτσι κι αλλιώς, η λογική είναι ιδιότητα των ανθρώπων και ο επόμενος λογικός συνειρμός είναι ότι, αφού τόσα χρόνια κάνουν στατιστικές και διαπιστώνουν τις ελλείψεις και τα κενά, γιατί δεν τα διορθώνουν; Γιατί συνεχίζουν και κάνουν στατιστικές;

Μάλλον τα αποτελέσματα επιβεβαιώνουν, ότι τα καταστροφικά σχέδια τους καλά κρατούν.

Δεν έχουν υπολογίσει όμως, ότι μία άλλη ιδιότητα των ανθρώπων είναι η αλήθεια και ότι κάποιοι την ξέρουν και φυσικά μπορούν να την πουν!