Γράφει ο Δημήτρης Αλαμπάνος
Υπεγράφη την περασμένη εβδομάδα δεσμευτική συμφωνία χρηματοδότησης και υλοποίησης του έργου μετατροπής του Πόρου σε GR-eco Island, μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης που εκπροσωπείται από το υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας, και της εταιρίας από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Masdar.
Μέσω της συμφωνίας αυτής, η Masdar δεσμεύεται να χρηματοδοτήσει με 14 εκατομμύρια ευρώ τη μετατροπή του Πόρου σε πράσινο και βιώσιμο νησί, υλοποιώντας σε συνεργασία με τις ελληνικές Αρχές και σε συνεννόηση με την τοπική κοινωνία, παρεμβάσεις σε 4 άξονες:
Πρασίνισμα της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνεται στο νησί, μέσω της ανάπτυξης ενός φωτοβολταϊκού πάρκου ισχύος περίπου 7 MW το οποίο θα καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος των ενεργειακών αναγκών των κατοίκων και του Δήμου μέσω μιας Ενεργειακής Κοινότητας.
Πρασίνισμα της θαλάσσιας διασύνδεσης του νησιού με την ηπειρωτική χώρα, μετατρέποντας την πορθμειακή γραμμή Γαλατά-Πόρου στην πρώτη γραμμή μηδενικών ρύπων στη χώρα μας, χάρη σε ένα εντελώς καινούριο ηλεκτρικό ferryboat αλλά και σε ηλεκτρικά πλοιάρια που θα μεταφέρουν επισκέπτες από και προς το νησί. Ταυτόχρονα προβλέπεται η εγκατάσταση υποδομών παροχής ενέργειας (cold-ironing) στα 2 λιμάνια. (Πρόκειται για ένα σύστημα σε container, το οποίο εγκαθίσταται στο πλοίο και διευκολύνει τη σύνδεσή του με το ηλεκτρικό δίκτυο ενός λιμανιού, τροφοδοτώντας με ισχύ τα συστήματα και τον εξοπλισμό του όσο είναι δεμένο).
Πρασίνισμα των οδικών μεταφορών που γίνονται πάνω σε αυτό, με την αντικατάσταση του στόλου δημοτικών οχημάτων με ηλεκτρικά, την ανάπτυξη των αναγκαίων υποδομών φόρτισης καθώς και τη δημιουργία μίας νέας υπηρεσίας για την τροφοδοσία των τοπικών επιχειρήσεων με ηλεκτρικά βαν και e-cargo bikes.
Εφαρμογή στην πράξη των αρχών της κυκλικής οικονομίας, με υλοποίηση ενός νέου μοντέλου διαχείρισης των απορριμμάτων με έμφαση στην ανακύκλωση και την αξιοποίηση των απορριμμάτων.
Ο σχεδιασμός των επιμέρους παρεμβάσεων έχει ξεκινήσει ήδη, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2026, και με σκοπό ο Πόρος, ένας πολύ δημοφιλής τουριστικός προορισμός, να αποτελέσει παράδειγμα επιτυχημένης εφαρμογής του βιώσιμου σχεδιασμού, αλλά και πηγή έμπνευσης για τα νησιά στη Μεσόγειο Θάλασσα και όχι μόνο.
Κατά καιρούς έχουν γραφτεί και γράφονται πολλά για τα πραγματικά οφέλη στην οικονομία και στο περιβάλλον από την ευρεία χρήση πράσινης μορφής ενέργειας με τις απόψεις να διίστανται. Ωστόσο δε θα επικεντρωθούμε σε αυτό στο παρόν άρθρο. Θα εστιάσουμε αποκλειστικά στο πολιτικό σκέλος της υπόθεσης.
Η Masdar είναι μια κρατική εταιρία των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων με εξειδίκευση στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Είναι θυγατρική του ομίλου επενδύσεων MUBADALA INVESTMENT COMPANY με έδρα το Αμπού Ντάμπι. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, η επένδυση αναμένεται να φτάσει τα 14 εκατομμύρια. Είναι, λοιπόν, λογικό να αναρωτηθεί κανείς αν το ελληνικό κράτος θα μπορούσε να αναλάβει αυτήν την επένδυση. Άλλωστε το έργο θα έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα. Ως γνωστό μια επενδυτική εταιρία κύριο και μοναδικό στόχο έχει την κερδοφορία. Στη συγκεκριμένη περίπτωση προφανώς με την ολοκλήρωση των έργων ο όμιλος των Αράβων θα εκμεταλλεύεται για πολλά χρόνια την πορθμειακή γραμμή καθώς και τις μονάδες παραγωγής ενέργειας του νησιού.
Με λίγα λόγια ο Πόρος ως νησί θα εξαρτάται αποκλειστικά από τις επιθυμίες των Αράβων επενδυτών. Ένα μεγάλο μέρος των εσόδων του νησιού θα καταλήγει στους τραπεζικούς λογαριασμούς κάποιων Εμίρηδων, αντί να παραμένει στο νησί συμβάλλοντας στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων του και στη βελτίωση της ελληνικής οικονομίας.
Πρόκειται προφανώς για μία πιλοτική επένδυση του ομίλου στη χώρα μας και ανάλογα με την εξέλιξη θα ακολουθήσουν κι άλλες. Είναι αξιοσημείωτη η ευκολία με την οποία το επιτελείο της ελληνικής κυβέρνησης πήρε μια τέτοια αντεθνική απόφαση. Πείτε με καχύποπτο αλλά το μυαλό μου πάει στην υπόθεση της ευρωβουλευτίνας Εύας Καϊλή και το χρηματισμό της από Άραβες επενδυτές προκειμένου να βοηθήσει στην υποστήριξη Αραβικών σχεδίων στην Ευρώπη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι όλες οι παρόμοιες επενδύσεις που αφορούν στην υποδομή της χώρας μας από επενδυτές του εξωτερικού, έχουν ζημιώσει και ζημιώνουν καθημερινά τον Έλληνα πολίτη, συμβάλλοντας στην ύφεση της ελληνικής οικονομίας. Τελικά αναρωτιέμαι αν οι ξένοι επενδύουν πραγματικά σε εμάς ή αν εμείς χρηματοδοτούμε τους ξένους. Σκεφτείτε τα τεράστια έσοδα από την καθημερινή εκμετάλλευση των διοδίων να παρέμεναν στα ελληνικά κρατικά ταμεία. Το ίδιο να γινόταν με τους φόρους υπέρ των αεροδρομίων, τα έσοδα από τα λιμάνια μας και από το πολυπαθές σιδηροδρομικό μας δίκτυο. Άλλωστε η αυτονομία είναι βασικός πυλώνας για την οικονομία μιας χώρας.
Το μόνο που απαιτείται είναι η πολιτική βούληση από μια πραγματική ελληνική κυβέρνηση, που κύριο μέλημά της θα είναι η ευημερία του τόπου μας και των Ελλήνων. Βασική προϋπόθεση οι πολίτες να είναι πάντα σε εγρήγορση, ενημερωμένοι και ενεργοί θεματοφύλακες της πολιτείας τους αλλά και της ίδιας τους της ζωής.