Μενδώνη: Θα ‘’τσιμεντώσει’’ και το φρεάτιο του Ευπαλίνου στα Μέγαρα;


Γράφει η Αμέρισσα Αποκρεμιώτη

Στον κάμπο των Μεγάρων βρίσκεται ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα της αρχαιότητας, ένα υπόγειο υδραγωγείο, με υδρομαστευτικό σύστημα, ένα «δενδροειδές σύστημα» όπου οι αγωγοί ξεκινούν την εισροή νερού από ένα παρακείμενο ποτάμι που σήμερα ονομάζεται Καμάρας ρέμα, και με διάφορα παρακλάδια, οι αγωγοί αυτοί κατέληγαν σε έναν μεγάλο κεντρικό αγωγό, ο οποίος έφτανε στην περίφημη Κρήνη του Θεαγένους στο κέντρο των Μεγάρων από όπου τροφοδοτούνταν ολόκληρη η πόλη με νερό!

Το υδραγωγείο κατασκευάστηκε τον 6ο αιώνα π.Χ., και φαίνεται ότι αποτελεί πρωτόλειο έργο του περίφημου Μεγαρίτη αρχιτέκτονα Ευπαλίνου. 

Αυτό το μοναδικό υπόγειο αριστούργημα που έχει καταγραφεί σε πλήθος βιβλίων σε Ελλάδα και εξωτερικό και του οποίου η ύπαρξη έχει μετρήσει 2.600 χρόνια, απειλείται πλέον μέρα με τη μέρα αφού έχει εγκαταλειφθεί ενώ δίπλα ακριβώς από τα ανοιγμένα αρχαία φρεάτια, οργώνουν τρακτέρ, χωρίς καμία προφύλαξη, με αποτέλεσμα να έχουν υποχωρήσει πολλά τμήματα του αρχαίου αγωγού. Επί προσθέτως στο συγκεκριμένο σημείο δεν βρίσκεται ούτε μία επιγραφή από το υπουργείο Πολιτισμού που να καταδεικνύει το χώρο. 

Δεν είναι μόνο η έλλειψη προσπάθειας για περαιτέρω αξιοποίηση και ανάδειξη των αρχαιολογικών μας θησαυρών εδώ που θα έπρεπε να μας απασχολεί όλους βέβαια, αλλά πολύ περισσότερο είναι η αποτροπή από την κατάρρευση, με τη επιβεβλημένη συντήρησή τους.

Για το υδραγωγείο του Ευπαλίνου όμως, δεν έχουν γίνει έργα συντήρησης αλλά και καμία πρόληψη εδώ και χρόνια και δυστυχώς δεν είναι το μόνο.

Ο Ελληνικός Πολιτισμός ρημάζει διότι αμέτρητοι αρχαιολογικοί θησαυροί, μνημεία της ιστορίας μας παραμένουν εγκαταλελειμμένα εδώ και χρόνια χωρίς καμία μέριμνα και καμία προστασία. Τα δείγματα είναι πολλά.

 – Στη Σάμο, το νησί του Πυθαγόρα ολόκληρες περιοχές είναι χτισμένες πάνω από αρχαία. Σε δρόμους και στενά βλέπει κανείς κίονες, μάρμαρα, ξεχασμένες πέτρες και λίθινα κτίσματα . Ο χώρος των Θερμών, ένας διατηρημένος μέσα στον χρόνο αρχαιολογικός χώρος, είναι όχι μόνο κλειστός στο κοινό αλλά και εγκαταλελειμμένος, ενώ ένα κομμάτι από το οχυρωματικό περίβολο της πόλης έχει μετατραπεί σε πάρκινγκ! Παρατημένοι πολύτιμοι χώροι είναι και ο ναός της Αφροδίτης, της Ισιδος, της Αρτέμιδος, τα ιερά της Κυβέλης, το υδρευτικό και αποχετευτικό δίκτυο, οι νεκροπόλεις, το στάδιο, ακόμα και το αρχαίο θέατρο.

–  Τα αρχαία Καλίνδοια, μία πόλη του αρχαίου Βασιλείου της Μακεδονίας, είναι ένας ακόμα χώρος εξαιρετικής σημασίας λίγο έξω από τη Θεσσαλονίκη. Και σε αυτή την περίπτωση, η εγκατάλειψη είναι ολοφάνερη αφού ο χώρος είναι κλειστός για το κοινό και σταματημένος σε επίπεδο ανασκαφών, εδώ και αρκετά χρόνια..

Το αρχαιολογικό μνημείο του Άστρους εδώ και χρόνια παραμένει κλειστό. Αργοπορημένες εργασίες αποκατάστασης κτιρίου μετά από σεισμό, στατικές μελέτες που δεν έγιναν στην ώρα τους και μη πρόσληψη προσωπικού είναι κάποιοι από τους λόγους για τους οποίους υπεύθυνοι είναι τόσο το υπουργείο Πολιτισμού όσο και η Εφορεία Αρχαιοτήτων.

– Όσο για τους υπάρχοντες ανοιχτούς αρχαιολογικούς χώρους, δύο φωτιές ήταν αρκετές να αποδείξουν πως δεν υπάρχει κανένας σχεδιασμός πυρασφάλειας και καμία οργάνωση για πρόληψη και άμεση παρέμβαση σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης. Τόσο το 2007 στον Αρχαιολογικό Χώρο της Αρχαίας Ολυμπίας, όσο και το 2020  στον Αρχαιολογικό Χώρο των Μυκηνών, η φωτιά πέρασε μέσα στα μνημεία με τις στάχτες να τυλίγουν τον Πολιτισμό χιλιάδων ετών και με την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη να δηλώνει ότι “το να βλέπει ο επισκέπτης το καμένο κάτω δεν είναι και τίποτα τρομερό”!…

Οι παραπάνω περιπτώσεις εγκατάλειψης δεν είναι παρά μόνο λίγες από τις πολλές!

Με σεβασμό και δέος θα έπρεπε να φροντίζουμε όλα τα μνημεία μας και κάθε αρχαιολογικό χώρο που βρίσκεται ριζωμένος στα ελληνικά χώματα και μαρτυρά την ιστορία της Ελλάδας και όλου του πλανήτη. 

Η έλλειψη σεβασμού, οργάνωσης, βασικών μέτρων προστασίας αλλά και διάθεσης για ανάδειξη της Πολιστιστικής μας κληρονομιάς όμως, συμβαίνει διαχρονικά. Αν και πολυάριθμα άτομα πληρώνονται για τις εργασίες τους στα αρμόδια υπουργεία και εφορείες αρχαιοτήτων, η απαξίωση είναι τέτοια που πονάει! Πονάει το αποτρόπαιο έγκλημα κατά του Ελληνικού πολιτισμού και αναρωτιόμαστε πως γίνεται να μην πονάει και αυτούς που ηγούνται των πολιτιστικών θεσμών; Η υπουργός Λίνα Μενδώνη και σύσσωμη η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού που είχαν τόσο χρόνο στη διάθεσή τους τελικά τι έχουν καταφέρει τόσα χρόνια; Τις τσιμεντοστρώσεις της Ακρόπολης για τις οποίες ούτε η διεθνής κατακραυγή και οι διαμαρτυρίες από τον οργανισμό παγκόσμιας κληρονομιάς UNESCO δεν τους πτόησαν;

Τους προγόνους μας και τον πολιτισμό μας παρόλα αυτά τα επικαλούνται με υπερηφάνεια και τα κάνουν χρήση όταν τους εξυπηρετεί!

Το Ελληνικό μεγαλείο όμως πρέπει πραγματικά να αναβιώσει. Άλλωστε αν είσαι όντως Έλληνας μέσα σου οι ρίζες σου σε συγκινούν και θέλεις μία πολιτεία η οποία θα αξιοποιήσει και θα τιμήσει τους θησαυρούς της, κάθε μνημείο και άγαλμα κάθε περιοχή ιστορικής αξίας και όλα τα σημαντικά και κρίσιμα γεγονότα της Ελληνικής ιστορίας που είναι χαραγμένα μέσα στις ψυχές μας!

Υπάρχουν ήδη προτάσεις και πρόγραμμα πολύ συγκεκριμένο για κάτι τέτοιο κατατεθειμένο στον Άρειο Πάγο. Αν και πολλά λόγια έχουμε ακούσει σε ομιλίες ηγετών και προγραμματικές δηλώσεις υπάρχει ένας φορέας όπου η ανάδειξη του Ελληνικού πολιτισμού έχει ήδη ξεκινήσει από από τα ίδια τα γραφεία του τα οποία δεν εξαρτώνται από καμία στοά, δεν παίρνουν εντολές από ξένα κέντρα, δεν χρωστούν εκατομμύρια όπως τα μεγάλα κόμματα ούτε υπάρχουν διαπλεκόμενα συμφέροντα στους κύκλους τους. Η Ελλήνων Συνέλευσις έχει καταφέρει με τα νέα της γραφεία και την επιμονή της στο να συνεχίζει να υπερασπίζεται με κάθε ευκαιρία το δίκαιο των πολιτών, να μας κάνει να γυρίσουμε τα βλέμματα σε μία Ελλήνων Πολιτεία που ήδη έχει σχεδιάσει!


Visited 18 times, 1 visit(s) today

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *