Υπουργείο Παιδείας & PISA: Χρήσιμο εργαλείο του εκπαιδευτικού συστήματος ή εργαλείο της κυβέρνησης για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών;


Γράφει ο εκπαιδευτικός Δημήτρης Αλαμπάνος

Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Β 2174/8-4-2024, Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) για τη διεξαγωγή σε εθνικό επίπεδο εξετάσεων διαγνωστικού χαρακτήρα, για τους μαθητές και τις μαθήτριες της ΣΤ’ τάξης των Δημοτικών σχολείων και της Γ’ τάξης των Γυμνασίων (Ελληνική PISA).

Στην Τράπεζα Θεμάτων θα καταρτιστούν θέματα με τη λογική και τη διατύπωση που υιοθετεί ο διεθνής διαγωνισμός PISA. Η απόφαση για «φροντιστήριο» στο PISA ελήφθη διότι θεωρείται ότι τα θέματα του διαγωνισμού δεν συνάδουν με τη φιλοσοφία του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος και άρα οι μαθητές δεν έχουν εξοικειωθεί με αυτά.

Το PISA είναι ένα διεθνές πρόγραμμα αξιολόγησης γνώσεων και δεξιοτήτων μαθητών που τελειώνουν την υποχρεωτική εκπαίδευση στο σχολείο (Γ΄ Γυμνασίου) από 72 χώρες που συμμετέχουν. Ξεκίνησε το 2000 και διεξάγεται κάθε 3 χρόνια. Παράλληλα με τους μαθητές, το πρόγραμμα ανιχνεύει και τις δυνατότητες και αδυναμίες των αντίστοιχων εκπαιδευτικών συστημάτων των χωρών συμμετοχής.

Η Ελλάδα στο PISA 2022 σύμφωνα με τα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν, κατετάγη στην ομάδα των χωρών με τις χαμηλότερες επιδόσεις: 44η στα Μαθηματικά, 41η στην κατανόηση κειμένου, 44η στις Φυσικές Επιστήμες. Αξιοσημείωτο είναι πως στις περισσότερες χώρες παρατηρήθηκε σημαντική πτώση στις επιδόσεις, σε σχέση με αυτές του 2018. Ο αριθμός των Ελλήνων μαθητών και μαθητριών που εκπροσώπησαν τους συμμαθητές τους ήταν πάνω από 6500.

Είναι προφανές ότι η απόφαση του Υπουργείου Παιδείας για τη διεξαγωγή ενός ελληνικού – φροντιστηριακής μορφής  PISA, ταυτίζεται  με τις κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ για τη σύνδεση της αξιολόγησης των μαθητών, με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων. Το Υπουργείο Παιδείας επιδιώκει μια πολιτική η οποία επικεντρώνεται στην κρίση των εκπαιδευτικών με βάση τις επιδόσεις των μαθητών. Λες και οι εκπαιδευτικοί ευθύνονται αποκλειστικά για τη χαμηλή επίδοση των μαθητών μας.

Η απόφαση του υπουργείου Παιδείας να διεξάγει εξετάσεις “ελληνικού PISA”, θα  έχει σημαντικές επιπτώσεις στο εκπαιδευτικό σύστημα. Η εισαγωγή αυτών των εξετάσεων, ενδέχεται να οδηγήσει σε μια ενίσχυση της πίεσης που ασκείται στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς, για επίτευξη υψηλών αποτελεσμάτων, καθώς αυτά θα χρησιμοποιηθούν ως κριτήρια αξιολόγησης. Οι εκπαιδευτικοί θα προσαρμόζουν τη διδασκαλία τους για να προετοιμάσουν τους μαθητές για τις απαιτήσεις αυτών των εξετάσεων. 

Γενικώς υπάρχει κίνδυνος το σχολείο να χορεύει σε … ρυθμούς pisa αντί να επικεντρώνεται στην παροχή πραγματικής παιδείας στους μαθητές.

Το ζητούμενο όμως κύριε Πιερρακάκη δεν είναι να πάμε καλύτερα στις εξετάσεις του προγράμματος PISA. Το ζητούμενο είναι να βελτιώσουμε την κριτική σκέψη των μαθητών μας, ώστε αυτοί να παίρνουν κάθε φορά τις ορθές αποφάσεις. Αυτές τις αποφάσεις όμως είναι προφανώς που φοβάστε εσείς και το σινάφι σας. Τις ορθές αποφάσεις από ελεύθερα σκεπτόμενους πολίτες. Γιατί, αν θέλατε πραγματικά να βελτιωθεί το επίπεδο της ελληνικής Παιδείας, θα φροντίζατε αρχικά να βελτιώσετε τις συνθήκες που επικρατούν στον αχυρώνα που αποκαλείται Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα.

Κάνετε λοιπόν πρώτα μια αξιολόγηση του έργου και της Κυβέρνησής σας και μετά ασχοληθείτε με την αξιολόγηση μαθητών και εκπαιδευτικών.


Visited 25 times, 1 visit(s) today

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *