Γράφει η Ασημίνα Τσιριγώτη
Τη δεύτερη θέση καταλαμβάνει η Ελλάδα στις προτιμήσεις, τόσο των Αμερικανών ταξιδιωτών, όσο και των ταξιδιωτικών συμβούλων των ΗΠΑ , με πρωτιά για την Ιταλία και τρίτη την Ισπανία.
Προτίμηση που επιβεβαιώνεται με το βραβείο Recommend’s 2024 Readers Choice Awards που απονεμήθηκε από το Recommend ένα από τα εγκυρότερα επαγγελματικά περιοδικά, για τον τουρισμό, αφού απευθύνεται κυρίως σε ταξιδιωτικούς συμβούλους που προωθούν τουριστικά πακέτα σε διεθνείς προορισμούς και τα αποτελέσματα των συγκεκριμένων βραβείων προκύπτουν από την ψηφοφορία αναγνωστών του περιοδικού.
Το αυξημένο ενδιαφέρον της αμερικάνικης τουριστικής αγοράς για τη Χώρα μας έξαλλου, έγινε σαφές και στη διάρκεια της Διεθνούς Έκθεσης Συνεδριακού τουρισμού, τον περασμένο Οκτώβριο στο Λας Βέγκας.
Ασφαλώς και δεν μας προκαλεί έκπληξη η δεύτερη θέση της Ελλάδος στην Ευρώπη στις προτιμήσεις του αμερικανικού τουρισμού, μας προκαλεί όμως απογοήτευση.
Τα πλεονεκτήματα της Χώρας μας είναι σαφώς περισσότερα έναντι των ευρωπαϊκών χωρών και όχι μόνο και ασφαλώς θα έπρεπε να είναι Πρώτη στις τουριστικές προτιμήσεις παγκοσμίως.
Πλεονεκτήματα, όπως η τεράστια πολιτισμική μας κληρονομιά, που αφήνει το αποτύπωμα της σε όλη την επικράτεια, η τεράστια ακτογραμμή, τα χιλιάδες νησιά, η φυσική ομορφιά των ορεινών όγκων και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ενδοχώρας, πώς αξιοποιούνται; Ή απλώς αρκούμεθα στους πανηγυρισμούς για τη δεύτερη θέση που μας δίνει ένα αμερικάνικο περιοδικό, ευχαριστημένοι και απαθείς; Γιατί λοιπόν δεύτεροι και όχι πρώτοι;
Η ευθύνη και συγχρόνως η αδιαφορία της Πολιτείας για την διαιώνιση των προβλημάτων τεράστια, αφού ακολουθεί και επιβάλλει ένα μη βιώσιμο μοντέλο, που στερεί τη δυνατότητα φιλοξενίας μεγαλύτερου όγκου επισκεπτών, εν πρώτοις στον ξενοδοχειακό κλάδο (ακολουθούν και άλλοι…)
Είναι γεγονός ότι η ραχοκοκαλιά του τουρισμού, ο ξενοδοχειακός κλάδος, νοσεί…
Το ότι δεν μπορούμε να φιλοξενήσουμε μεγαλύτερο όγκο τουριστών με τις υπάρχουσες υποδομές, καθιστά αναγκαίο, τον εκσυγχρονισμό στις υπάρχουσες και την κατασκευή πολλών και μεγαλύτερων ξενοδοχειακών μονάδων, ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες ζήτησης.
Τα γηραιά ξενοδοχειακά καταλύματα, στη πλειοψηφία τους 30-40 δωματίων, που μετρούν δεκαετίες λειτουργίας, επίσης καθιστά αναγκαίο τον εκσυγχρονισμό τους (σε πολλές περιπτώσεις και το γκρέμισμά τους και την αντικατάσταση τους). Στην πλειοψηφία τους είναι μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις που στήθηκαν με δάνεια, που πολλά από αυτά, δεν έχουν ακόμα αποπληρωθεί.
Οι ξενοδόχοι που δεν χρωστούν κάποιο δάνειο είναι είδος προς εξαφάνιση, για να μη μιλήσουμε για φόρους και επιβαρύνσεις, που οι ευφάνταστοι κυβερνώντες επινοούν για να τους κάνουν το βίο αβίωτο!
Με αποτέλεσμα, ο ξενοδοχειακός κλάδος να επιβιώνει σε συνθήκες οικονομικής ασφυξίας και να αδυνατεί να επενδύσει στον ποιοτικό τουρισμό και να παρέχει άριστες υπηρεσίες στους πελάτες του.
Η Πολιτεία όφειλε και οφείλει να θεσπίσει άμεσα λειτουργικές προδιαγραφές και συγχρόνως έλεγχο αυτού του πλαισίου, ώστε αυτή η δραστηριότητα του επιχειρείν στον ξενοδοχειακό κλάδο, να αναπτύσσεται και να μεγαλουργεί.
Ξενοδοχειακές μονάδες πρέπει να λειτουργούν, όχι μόνο στις παραθαλάσσιες περιοχές και στα νησιά, αλλά σε όλη την επικράτεια και να αξιοποιηθεί κάθε σημείο της χώρας.
Εξάλλου έναν κλάδο, όπως το τουρισμό, με υψηλό πολλαπλασιαστή και με τεράστια συμβολή στον ΑΕΠ, στο εισόδημα και την απασχόληση, η Πολιτεία θα πρέπει να τον έχει στις πρώτες θέσεις των επενδύσεων και στήριξης της.
Αντ’ αυτού λάμπει δια της απουσίας της…
Ο ξενοδοχειακός κλάδος όμως είναι, όπως αναφέραμε στην αρχή, ένας από τους τομείς που οφείλει το κράτος να διασφαλίσει την ανάπτυξή του.
Η Ελλάδα, μια νησιωτική Χώρα με τεράστια ακτογραμμή, οφείλει να έχει τεράστια λιμάνια σε κάθε σημείο όπου είναι εφικτό (και είναι πολλά) για να δύναται να υποδεχθεί τα εκατομμύρια επισκεπτών χωρίς ταλαιπωρία.
Ο θαλάσσιος τουρισμός με τα χιλιάδες σκάφη και τις πολλαπλές κρουαζιέρες, χρήζουν απαραίτητης προϋπόθεσης, όχι μόνο για λιμάνια, αλλά και σύγχρονες μαρίνες σε κάθε νησί, σε κάθε παραθαλάσσιο προορισμό.
Αεροδρόμια και ελικοδρόμια σε κάθε πόλη ή απομακρυσμένο νησί και η κατασκευή, η μέριμνα, η φροντίδα, ο εκσυγχρονισμός του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου (για τον αποκλεισμό ατυχημάτων βλέπε Τέμπη) σε όλη τη χώρα, οι συρμοί των τραμ σε κάθε περιοχή, σε κάθε νησί, είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για να έχει εύκολη πρόσβαση ο επισκέπτης σε κάθε σημείο που επιθυμεί να επισκεφτεί.
Μόνο τότε η Χώρα θα ήταν Πρώτη και άνευ ανταγωνισμού, στην πρώτη θέση Παγκοσμίως στις προτιμήσεις τουριστικού προορισμού. Όμως με το πολιτικό σκηνικό που έχει επικρατήσει και επικρατεί στη Χώρα έχει γίνει όνειρο θερινής νυκτός…
ΕΚΤΟΣ…. και αν αναλογιστούμε το μερίδιο ευθύνης που αναλογεί στον καθέναν μας και αλλάξουμε πορεία πλεύσης.
Τότε ναι, θα είμαστε υπερήφανοι για πρωτιές… και μόνο πρωτιές στην Ελλάδα μας.