Η τσιμεντωμένη Ακρόπολη, η Adidas και… οι μηνύσεις της Μενδώνη


Γράφει η Αργυρώ Παναγιωτοπούλου

Σάλο προκάλεσε πριν από λίγες μέρες η εικόνα ενός τεράστιου αθλητικού παπουτσιού πάνω από την Ακρόπολη, η οποία εναλλασσόταν με το λογότυπο της “adidas” και το σύνθημα “feel fast”, καθώς υπήρξαν – και δικαίως- σφοδρές αντιδράσεις για την παραχώρηση του αρχαιολογικού χώρου για διαφημιστικούς λόγους, όχι μόνο από τους χρήστες του διαδικτύου, αλλά κι από όλους όσους αντίκρισαν αυτό το σοκαριστικό θέαμα στον Αττικό ουρανό.

Οι νεότερες όμως εξελίξεις που προέκυψαν από τις έρευνες, έδωσαν άλλη διάσταση στην ιστορία, καθώς έγινε γνωστό ότι δεν είχε παραχωρηθεί άδεια για πτήσεις drones πάνω από την Ακρόπολη, αλλά χώρος στο Ζάππειο Μέγαρο.  Η δε γωνία λήψης των φωτογραφιών, ήταν εκείνη που δημιούργησε την αίσθηση ότι το σόου έγινε στην Ακρόπολη.

Μετά τις εξηγήσεις που ζήτησε η Υπουργός Πολιτισμού και αφού απείλησε με μηνύσεις, φάνηκε ότι το σόου είχε γίνει με καθόλα νόμιμο τρόπο, εφόσον οι συντελεστές της εκδήλωσης είχαν πάρει άδεια, κατόπιν αιτήματός τους, από τη διοίκηση του Ζαππείου Μεγάρου.

Στην απόφαση για την άδεια, η οποία έχει δημοσιευθεί στη Διαύγεια και κυκλοφορεί στο διαδίκτυο, διαβάζουμε τα εξής: όταν στις 30 Απριλίου η εταιρία “Essence Mediacom” κατέθεσε το αίτημα στη διοίκηση του Ζαππείου, το διοικητικό συμβούλιο της αρμόδιας Επιτροπής Ολυμπίων Κληροδοτημάτων, η οποία εποπτεύεται από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, αποφάσισε ομόφωνα να εγκριθεί η παραχώρηση 200 τ.μ. στο πλάϊ του Ζαππείου Μεγάρου, στις 15 Μαΐου 2025, στην εν λόγω εταιρία, προκειμένου να πραγματοποιήσει drone show, προωθώντας προϊόν της Adidas Hellas, έναντι μισθώματος ύψους μόλις 380 ευρώ.   

Οι απαράδεκτες πολιτικές πρακτικές όλων των κυβερνήσεων της χώρας μας, καθώς κι οι ανάλογες αποφάσεις που υπογράφονται στη συνέχεια από διάφορους φορείς, διοικήσεις οργανισμών και άλλους παράγοντες, επέτρεψαν αυτή τη φορά να γίνει η ήδη τσιμεντωμένη και καταταλαιπωρημένη Ακρόπολη θύμα διαφημιστικής προώθησης της εταιρίας Adidas. Το αθλητικό παπούτσι της, έτσι όπως προβλήθηκε φωτισμένο στον νυχτερινό ουρανό πάνω από τον Παρθενώνα, έμοιαζε σαν να επιχειρούσε να κλωτσήσει το Μνημείο, αυτό δε, ήταν τόσο κραυγαλέο, ώστε το παρατήρησε ως και η ίδια η κ. Μενδώνη, η οποία έκανε λόγο “για μια πολύ δυσάρεστη εικόνα που είναι σαν το παπούτσι της Adidas να κλωτσάει την Ακρόπολη”.  

Εξάλλου, όπως παρατήρησε επίσης η υπουργός: “Παρότι δεν πέταξαν τα drones πάνω από την Ακρόπολη, η φώτο με το παπούτσι πάνω από το μνημείο, δεν ήταν τυχαία. Ο σκοπός της ήταν να συνδεθεί η συγκεκριμένη διαφήμιση με την Ακρόπολη”

Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι κανείς από τους εμπλεκόμενους φορείς και παρόλη την τεράστια τεχνολογική και ψηφιακή πρόοδο της χώρας μας,  δεν μπόρεσε να προβλέψει, ούτε καν να υποθέσει,  ότι η γωνία λήψης των φωτογραφιών για τη διαφήμιση της εταιρίας,  θα τις έκανε να εμφανιστούν πάνω από τον Παρθενώνα, παρόλο που αυτό δεν ήταν στις προθέσεις κανενός. Ξεχνάει επίσης η υπουργός μας ότι η ίδια προκάλεσε μια χειρότερη και μόνιμη εικόνα δίνοντας εντολή, πριν λίγα χρόνια, να τσιμεντώσουν την Ακρόπολη,  θάβοντας κάτω από τσιμεντένιους όγκους τον Ιερό μας Βράχο.

Ήταν απόλυτα φυσιολογικό λοιπόν,  το θέαμα ενός παπουτσιού “να πατάει” την Ακρόπολη, όπως πολλοί ανέφεραν,  να ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων και να προκαλέσει δικαιολογημένα συναισθήματα αγανάκτησης και οργής για την τεράστια προσβολή ενός διαχρονικού Μνημείου της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας. Προσβάλλει με αναίδεια τον Πολιτισμό μας, αλλά και όλους εμάς τους Έλληνες πολίτες, τους νόμιμους κληρονόμους του.  

Ο Ικτίνος κι ο Καλλικράτης, οι δύο αυτοί σπουδαίοι αρχιτέκτονες της Αρχαιότητας που φιλοτέχνησαν το Ιερό Μνημείο, θα έμεναν άφωνοι από την αγανάκτηση μπροστά στην κατάντια του μοναδικού και αξεπέραστου αυτού κοσμήματος  της πρωτεύουσάς μας, αλλά και ολόκληρου του πλανήτη μας. 

Όλοι σχεδόν οι αρχαιολογικοί μας χώροι έχουν υποστεί τέτοιου είδους κακομεταχείριση εκ μέρους των αρχών της χώρας μας, όταν αυτές προσπαθούν να εξυπηρετήσουν, με κάθε τρόπο και μέσω ποικίλων διοικητικών ελιγμών, τις πολυεθνικές εταιρείες τύπου Adidas, των οποίων τα συμφέροντα έχουν αναλάβει ουσιαστικά να προωθούν.  

Δικαίως αναρωτιόμαστε, πότε επιτέλους θα αποδοθούν ευθύνες για την προκλητική ασέλγεια εις βάρος των Ιερών Ενεργειακών μας Χώρων;  

Οι περισσότεροι αρχαιολογικοί μας χώροι, διάσπαρτοι σε όλη την επικράτεια, είναι εγκαταλειμμένοι, χωρίς καν μια οδική σήμανση να υποδεικνύει την τοποθεσία τους,  άλλοι δε, βρίσκονται θαμμένοι κάτω από πυκνά αγριόχορτα ή σκουπίδια που τους καθιστούν απρόσιτους σε όσους θα ήθελαν να τους επισκεφθούν.

Ποιος και γιατί παραμελεί εσκεμμένα τους Τόπους αυτούς που σηματοδοτούν την εμφάνιση και την πορεία της Ιστορίας, δίνοντάς τους έτσι βορά σε κάθε είδους βεβήλωση;    

Οι πρόγονοί μας όρισαν, χάραξαν και δόμησαν σε όλους τους αρχαιολογικούς μας χώρους,  μνημεία και αγάλματα με γνώμονα την ύψιστη Αξία της Αισθητικής, προκειμένου η ομορφιά και η τελειότητά τους,  διαπερνώντας μέσα από τις αισθήσεις μας,  να καλύπτει την έμφυτη ευαισθησία με την οποία είμαστε προικισμένοι. 

Για τους προγόνους μας ήταν μέγιστη Ύβρις η οποιαδήποτε απόπειρα προσβολής της Αξίας αυτής και η Νέμεσις ερχόταν ως επακόλουθο για να αποκαταστήσει την Τάξη και να επαναφέρει τα πράγματα στην πρότερη αρχική τους θέση, απονέμοντας Δικαιοσύνη σε όποιον είχε τολμήσει να διαταράξει τη φυσική ροή τους.  

Στις μέρες μας όμως, βλέπουμε τους σύγχρονους ιθύνοντες να καταπατούν την προγονική μας κληρονομιά, επιτρέποντας σε διάφορες επιτροπές να παίρνουν αποφάσεις και να εκδίδουν άδειες για διαφημιστικές καμπάνιες αθλητικών παπουτσιών πάνω από την Ακρόπολη,  σύμβολο κι ακρογωνιαίο λίθο του Ανθρώπινου Πολιτισμού. Θυμώνουμε δε ακόμη περισσότερο, όταν διαπιστώνουμε ότι οι αποφάσεις αυτές λαμβάνονται υπό την εποπτεία του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, συμπεραίνοντας έτσι ότι πρόκειται να χρησιμοποιηθούν τα δικά μας χρήματά για τις ανίερες αυτές πράξεις που στρέφονται εναντίον μας και εναντίον της Πολιτιστικής Κληρονομιάς μας.

Οι εισαγγελικές παρεμβάσεις κι οι μηνυτήριες αναφορές της κ. Μενδώνη, δε μας πείθουν πλέον, αφενός διότι γνωρίζουμε ότι παρόμοιες ενέργειες στο παρελθόν δεν οδήγησαν πουθενά κι αφετέρου αναρωτιόμαστε, πώς είναι δυνατόν μια Υπουργός Πολιτισμού να μη γνώριζε εκ των προτέρων τις κινήσεις για ένα τόσο σοβαρό θέμα που σχετίζεται άμεσα με το αντικείμενο του Υπουργείου της;

Μήπως τελικά είμαστε θεατές σε άλλη μια παράσταση κυβερνητικού τσίρκου;

Μια σοβαρή Πολιτεία Ελλήνων Πολιτών που σέβεται τον εαυτό της και τους ανθρώπους που διοικεί, φροντίζει κι επαγρυπνεί αδιάκοπα για τη διαφύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς των Πολιτών της, συντονίζοντας κατάλληλα όλες τις υπηρεσίες της.

Σε περίπτωση δε που παρατηρηθεί κάποια ατασθαλία, η Πολιτεία οφείλει να διαθέτει  όλους τους απαραίτητους ελεγκτικούς μηχανισμούς,  στελεχωμένους με ικανούς εμπειρογνώμονες αρχαιολόγους, οι οποίοι θα κινητοποιούνται άμεσα και πάντα, με παρουσία εισαγγελέα, θα καταλογίζουν ευθύνες σε όσους αποπειραθούν να κακοποιήσουν με οποιονδήποτε τρόπο την Εθνική κληρονομιά, επισύροντας και τις ανάλογες συνέπειες.       

Αυτή είναι η Πολιτεία που μας αξίζει και που πρέπει επειγόντως να δημιουργήσουμε, αν όντως θέλουμε να λεγόμαστε Έλληνες Άνθρωποι Πολίτες, άξιοι κληρονόμοι και συνεχιστές της Πανάρχαιας Ιστορίας μας. 


Visited 68 times, 1 visit(s) today

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *